سه‌شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۳ |۲۱ صفر ۱۴۴۶ | Aug 27, 2024
فضای آموزشی

حوزه/ پیش بینی امسال، احداث و تحویل ۲۵ پروژه و فضای آموزشی با ظرفیت بیش از ۲۰۰ کلاس درس است و به گفته‌ی مدیرکل نوسازی مدارس استان قم حدود نیمی از این کلاس‌ها همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید افتتاح می‌‎شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، احمدرضا اجتهادی، مدیرکل نوسازی مدارس استان قم با اشاره به برخی اقدامات اداره کل متبوع خود در چهار ماه نخست سال جاری اظهار کرد: استان قم در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های کم نظیر در عرصه مدرسه سازی بوده که البته این مهم با مشارکت مردم در کنار تعامل صمیمانه مدیران استانی به دست آمده است؛ اما سرانه فعلی فضای آموزشی در این استان با توجه به کمبودهای گذشته، رشد جمعیت و افزایش مهاجرت اتباع، در شأن دیار کریمه اهل بیت(س) نیست و عنایت بیشتر مسئولان ملی و استانی را می‌‎طلبد.

وی با اشاره به برگزاری آیین افتتاحیه زمین چمن مصنوعی ورزشگاه مرحوم حسین مهجوری در ابتدای سال جاری، افزود: در حال حاضر حدود ۱۰۰ فضای ورزشی با ظرفیت حدود ۷۰ هزار مترمربع در اختیار آموزش و پرورش استان است که همه این فضاها توسط اداره کل نوسازی مدارس استان به گونه‌ای طراحی و اجرا گردیده که بتوان آن‌ها را در غیر ساعات آموزشی در اختیار عموم مردم قرار داد.

عضو هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان قم، برپایی نشست هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز قم با مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، استاندار قم و همچنین نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی را از دیگر اقدامات چهار ماهه نخست سال جاری عنوان کرد و گفت: در این نشست‌ها، موضوعات و مشکلات عرصه مدرسه سازی مرور و پیگیری و بر این نکته تأکید شد که رسیدن قم به میانگین سرانه ملی فضای آموزشی، نیازمند ردیف بودجه اختصاصی سنواتی است.

اجتهادی همچنین به برگزاری مراسم افتتاح مدرسه ۱۸ کلاسه مجهز به سالن ورزشی و سامانه تولید برق از انرژی خورشیدی توجه کرد و گفت: این مدرسه خیّری به همت حاج حبیب الله زیرک با مشارکت و از محل اعتبارات ملی، استانی و طرح شهید سلیمانی (ره)، در زمینی به مساحت پنج هزار و ۲۳ مترمربع و با زیربنای سه هزار و ۱۵۹ مترمربع در سه طبقه و بر اساس آخرین استانداردهای روز ساخته شده و دارای ۱۸ کلاس درس، ۱۱ اتاق اداری و جنبی، سه کارگاه و آزمایشگاه و همچنین نمازخانه‌ای به مساحت ۲۸۰ مترمربع است.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم اضافه کرد: در کنار این مدرسه، یک سالن ورزشی ۶۱۵ مترمربعی نیز احداث گردیده تا علاوه بر ارائه خدمت به دانش آموزان، در غیر ساعات آموزشی نیز پذیرای مردم باشد.

وی اضافه کرد: بر اساس ظرفیت‌های موجود، مدرسه حاج غلامرضا زیرک به سه سامانه ۲۰ کیلوواتی تولید برق از انرژی پاک خورشیدی نیز مجهز است که این سامانه‌ها بر اساس نرخ مصوب سال قبل می‌توانند در هر ماه مبلغ ۲۷۰ میلیون ریال برای این مدرسه ایجاد درآمد کنند.

اجتهادی با اشاره به طراحی و کلنگ زنی نخستین مجتمع آموزشی کشور با معماری کامل اسلامی ایرانی در قم، گفت: استان قم در این موضوع به صورت پایلوت و نمونه انتخاب شده است و مراحل اجرایی سازی این طرح ادامه دارد.

وی کلنگ زنی احداث یک هنرستان خیری به نام مرحوم حاج حسین وارثی در پردیسان قم و همچنین مشارکت در کلنگ زنی مدرسه مرحوم حاج حسین خامه یار در جعفریه به همت جمعیت خدمات رسانی فاطمی‌ها را از دیگر اقدامات چهار ماه نخست سال ۱۴۰۳ توسط اداره کل نوسازی مدارس استان عنوان کرد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان قم گفت: همزمان با دومین سفر استانی رئیس جمهور شهید و هیئت همراه به قم در اردیبهشت ماه سال جاری، مدرسه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جعفریه و همچنین سالن چند منظوره اردوگاه ۱۵ خرداد قم افتتاح و به بهره برداری رسید.

وی برگزاری بیست و ششمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان با شعار «خیّرین مدرسه ساز، پیشران ایران قوی» را از دیگر برنامه‌های انجام شده در چهار ماه نخست سال جاری دانست و گفت: جشنواره خیرین مدرسه ساز استان با هدف تکریم خیران مدرسه ساز دیار کریمه اهل بیت (س) به ویژه بیش از ۳۰ خیری که در ساخت و یا تکمیل پروژه‌های افتتاح شده در سال ۱۴۰۲ مشارکت داشته‌اند و یا در سال جاری پروژه‌های جدیدی در دست دارند، در سالن اجتماعات شهدای آموزش و پرورش اردوگاه دانش آموزی ۱۵ خرداد برپا شد.

اجتهادی تصریح کرد: در چهار ماه نخست سال جاری، به همراه استاندار قم بازدیدهایی از مدارس و پروژه‌های آموزشی در سطح استان انجام شده است؛ ضمن آن که در تابستان سال جاری، بهسازی و شاداب سازی برخی مدارس قم به ویژه در مناطق کمتر برخوردار در قالب طرح شهید عجمیان در دستور کار است.

وی با اشاره به افتتاح کارگاه نوساز هنرستان ولی عصر(عج) قم همزمان با برگزاری پویش چله خدمت، بیان کرد: این برنامه همزمان با آیین افتتاح متمرکز بیش از ۹۵۰ کلاس درس و فضای آموزشی در راستای حمایت از پویش چله خدمت و به یاد شهیدان خدمت به ویژه شهید جمهور آیت الله سیدابراهیم رئیسی برگزار شد.

عضو هیئت مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز استان قم در پایان ابراز امیدواری کرد: عرصه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در سال جاری، شاهد رشد و پویایی بیش از پیش باشد و همت و همیاری مسئولان ملی و استانی بتواند پیشرفت‌های بیشتری را در این نهضت مقدس محقق سازد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha